میوه و سبزی خشک

یکی از تنقلات مفید و خوشمزه میوه های خشک شده یا در اصطلاح انواع برگه ها هستند. سبزیجات خشک شده نیز به منظور استفاده در غذاها به عنوان چاشنی و طعم دهنده قابل استفاده هستند، همچنین برخی سبزی ها که خواص دارویی دارند را برای استفاده طولانی مدت خشک می کنند. امروزه به کمک دستگاه خشک کن صنعتی در مقیاس وسیع مواد غذایی را خشک می کنند.

از مزایای خشک کردن مواد غذایی همیشه در دسترس بودن آن ها در فصولی که زراعت نمی شوند است.

میوه خشک

خشک کن مواد صنعتی

جهت خشک کردن طیف گسترده ای از پودر های مرطوب صنعتی نظیر انواع شوینده های ماشین لباسشویی و دستی یا پودر های شیمیایی نیترات آلومنیوم، نمک های پتاسیوم از خشک کن های صنعتی استاده می کنند. این دستگاه در خشک نمودن مواد خوراکی نیست کاربرد دارند.

دستگاه خشک کن صنعتی

خشک کن کابینتی

خشک کن کابینتی

یکی از ماشین آلات پر فروش در حوزه خشک کردن مواد غذایی خشک کن کابینتی ( خشک کن کابینی ) است. مواد غذایی نظیر انواع میوه مانند آلو ، موز، سیز، هلو، توت فرنگی، پرتغال، آناناس و سبزیجاتی مانند کاهو، کلم بروکلی و سبزی های با خواص پزشگی را در داخل دستگاه قرار داده و در یک بازه ۲-۵ ساعته عملیات خشک کردن به کمک مشعل های حرارتی گازی یا برقی انجام می پذیرد.

با گرفته شدن سطح معینی از آب داخل بافتی میوه و سبزی کار انجام شده است. خشک کن کابینتی در انواع مختلف تعداد کابین و با ظرفیت های گوناگون در تعداد سینی طراحی و قابل ساخت است. خشک کن تک کابین برای مشاغل کوچک و حتی خانگی قابل استفاده است و خشک کن دو کابین نیز برای استفاده کارخانه ای و صنعتی تر نمونه های پر فروش این ماشین هستند.

در خشک کن تک کابین ظرفیت کاری حدود ۸۰-۱۰۰ کیلوگرم و در نمونه دو کابین دارای ظرفیت حدودی ۲۰۰ کیلوگرم در هر نوبت است.

> دستگاه خشک کن کابینتی <

خشک کن کانتینیوس | خشک کن تونلی

خشک کن سبزیجات و میوه جات کانتینیوس نمونه دیگر از دستگاه خشک کن صنعتی است که در ظرفیت های ۱ الی ۳ تن طراحی و تولید می شوند. تکه های میوه، سبزی و حتی ماهی های کوچک مانند کیلکا و میگو را را روی دستگاه تسمه نقاله داخل ماشین قرار داده و حرکت پیوسته مواد غذایی سبب می گردد آب آن ها تبخیر و خشک شود.

نیروی مورد نیاز دستگاه توسط مولدهای هوای گرم با سوخت گاز طبیعی یا گازوییلی و یا برق تامین می گردد.

مزیت خشک کن تونلی در خشک کنندگی یکنواخت و تعیین میزان دقیق رطوبت مواد غذایی است که سبب می گردد محصول با کیفیتی را ارائه دهیم. به این دسته از خشک کن ها پیوسته نواری نیز گفته می شود.

> دستگاه خشک کن کانتینیوس <

خشک کن کانتینیوس تونلی