نوار نقاله چیست

نوار نقاله چیست

Rate this post

نوار نقاله صفحات متحرکی هستند که برای انتقال وسایل، محصولات و بسته ها استفاده می شود. کانوایر، تسمه نقاله یا نوار کانوایر اسامی مختلفی هستند که مقصود همگی یکی هستند. نقاله سبب جابجایی پیوسته و مکرر محصولات و مواد به صورت مطمئن در زمان مشخص می شود. نوارنقاله یک جریان انتقال پیوسته و قابل اندازه گیری را به وجود می آورد که نقش به سزایی در زمان بندی جابجایی و تولید ایفا می کند.

طولانی‌ترین سیستم انتقال به واسطه سیستم نقاله در جهان در جنوب کشور مراکش منطقه ای به نام صحرای غربی وجود دارد. طول این تسمه نقاله ۹۸ کیلومتر است و از معادن فسفات شهرک بوکراع تا ساحل جنوبی شهر العیون ادامه دارد.

کاربرد نوار نقاله

کاربرد این نوع ماشین می تواند به صورت مستقل مانند: بارگیری کارتون ها به کامیون باشد یا جزئی از یک ماشین پیچیده تر باشد. نوار نقاله با این نوع ماشین ها همانگ شده و بخشی از فعالیت ماشین دیگر را انجام می دهد. برای مثال دستگاه خشک کن کانتینیوس را در نظر بگیرد. در وسط این دستگاه خشک کن صنعتی نقاله ای تعبیه شده که میوه و سبزیجات روی آن قرار گرفته و در حرکت رفتی و برگشی سبب خشک شدن این اقلام خوراکی می شود. در بخش هایی که نرخ تولید و جابجایی زیاد است از انواع نوارقاله و تسمه نقاله استفاده می شود.

تسمه نقاله در صنعت سیمان، تولید فولاد و صنایع خوراکی کاربرد گسترده ای دارد و تولید زمان دار را ساماندهی می کنند. به طوری که با افزایش سرعت نقاله ها می توان حجم تولید و جابجایی را بیشتر نمود.

> همچنین بخوانید: دستگاه ریبون بلندر

انواع نوار نقاله

کانوایرها بسیار انعطاف پذیر هستند و برای هر نوع کاربردی طراحی می شوند. آن ها را می توان بر اساس شکل ظاهری، جنس و کاربرد تقسیم بندی نمود. جنس صفحات متحرک  می تواند از زنجیر؛ PVC، برزنت باشد. نقاله ها از حیث ظاهری نیز می توان در دسته هایی همچون نوار نقاله بازوئی، نوار نقاله زنجیری، ناودانی، قرقره ای، غلطکی، پیچشی، بکسلی و نوار نقاله قرقره ای تقسیم بندی شوند.

انواع دستگاه بالابر را نیز می توان در خانواده نقاله ها قرار داد. همیشه استفاده از نوار نقاله به منظور جابجایی نیست. گاهی از این سیستم برای انتقال نیرو و حرکت استفاده می شود.

به ثورت ثابت مسیر انتقال در دستگاه نوار نقاله خط مستقیم نیست. نوعی از نوار نقاله به نام مدولار وجود دارد که با نصب قطعات آن مانند پازل می توان مسیر انتقال زاویه دار و خمیده را ایجاد نمود.

نوار نقاله مدولار

قسمت های اصلی دستگاه نوار نقاله

  • درایور یا موتور
  • قالب کلی و فرم دستگاه
  • درام نوار نقاله
  • رولیک و یا تسمه ها

> همچنین بخوانید: انواع تسمه نقاله

انیمیشن جابجایی مواد پودری از روی دستگاه تسمه نقاله تخت